Nå kan du nominere til VIXEN Awards 2022!
Publikum kan nominere sine favoritter frem til søndag 20. november kl. 23:59. Alle som er påvirkere via egne kanaler eller sosiale medier kan nomineres, uavhengig av om påvirkningen skjer på blogg, i podkast, på Instagram, YouTube, TikTok eller tilsvarende kanaler. Vinnerne offentliggjøres under en prisutdeling på Gamle Logen i Oslo 27. januar 2023.
Nomineringen fungerer slik
Publikum kan kun nominere én influencer i samme kategori én gang, men må gjerne nominere flere personer i samme kategori.
Juryen velger ut inntil 15 semifinalister i hver kategori som slippes 15. desember. Deretter kan publikum stemme én gang per kategori i utvalgte kategorier; Mote, Beauty, Livsstil, Interiør, bolig og uterom, Mat, Sport og trening, Helse, Reise og friluftsliv og Underholdning. Publikums stemmer teller 40 prosent mot juryens 60 prosent i disse kategoriene.
I kategoriene Årets sterke mening, Bærekraft, Stjerneskudd, Gullpenn, Business og Årets influencer, er det juryen som velger ut semifinalister, finalister og vinnere.
Folkets favoritt er en ren publikumskategori, og her er det folket som bestemmer. Denne kategorien er brukerbestemt fra nominasjonene starter til prisen deles ut, og vinneren er den som får flest stemmer.
– Jeg er godt fornøyd med årets jurykollegaer, og gleder meg til å jobbe videre med dem for å finne og gjøre stas på de aller beste influencerne og profilene i Norge på VIXEN Awards 2022, sier juryleder, Astrid Valen-Utvik.
Nytt i år
Kategorien «Trening og helse» er delt opp til to kategorier: «Sport og trening» og «Helse». «Sport og trening» er utvidet for å inkludere sport- og idrettsprofiler. «Helse» er blitt en egen kategori for å hedre personer som belyser viktige temaer innen helse og psykisk helse. Kategorien «Interiør» er utvidet til «Interiør, bolig og uterom» for å favne om flere av interessefeltene innen temaet.
Les også: Dette er kategoriene og kriteriene
Slik arbeider juryen
Alle som påvirker, enten det er via egne kanaler eller i sosiale medier kan nomineres, uavhengig av plattform. Juryen vil ikke kunne legge hovedvekten i sin vurdering på flyktige plattformer som Instagram stories og Snapchat, men det vil kunne påvirke juryens avgjørelse til en viss grad. I tillegg til kategorispesifikke kriterier vurderer juryen hver enkelt influencer etter en rekke kriterier, både kvantitative og kvalitative, myke og harde. God, dårlig eller manglende merking, samt det estetiske og moralske vil også bli vurdert.
Juryen vil påse etter beste evne at vinnerne holder seg innenfor gjeldende lover og regler, som eksempelvis markedsføringsloven, åndsverksloven, alkoholloven og straffeloven, men juryen vil ikke kunne kvalitetssjekke alle publiserte poster fra inneværende periode (2022), på alle nominerte kandidater.
– Det er en fryd å kunne gi velfortjent heder og ære til menneskene som gjør at vi smiler og ler, lærer noe nytt, finner inspirasjon, utfordrer oss selv eller på andre måter holder oss med selskap i vår daglige scrolling i sosiale medier avslutter jurylederen.